...Благодарећи посту и уздржању, спољашњи човек копни, а сразмерно томе колико он копни, унутрашњи човек се обнавља, као што каже апостол. Неко је рекао да препун желудац не рађа истанчани ум; према томе, сразмерно томе уколико човек бива истанчанији услед поста и уздржања, утолико истанчанији бива и његов ум. На тај начин се све што је прекрасно и добро успешно окончава и савршава. Пост и уздржање су двоструке зидине, и онај који живи унутар њих наслађује се великим спокојством, као да се налази унутар Јерусалима, пошто "Јерусалим" у преводу означава "мир"...
Данас прослављамо једног богаташа, који је ушао у Царство небеско. Господ је, истина, рекао да је тешко богатоме ући у Царство небеско (Мт.19, 23). Али, Господ није рекао да је богатоме сасвим немогуће ући у Царство небеско. Јер, да је рекао да је немогуће, онда би многи богаташи, који су наследили богатство од својих родитеља, били унапред без своје кривице искључени из Царства. У том случају, био би искључен и Свети Никола, који је био богат по наслеђу. Био би искључен и цар Немања, који је имао "седам кула гроша и дуката". Били би искључени и други, који се у овоме свету сматраху богаташима, а чија имена, међутим, видимо у календару.
Дубокоумни научник-богослов, ватрени проповедник, ревносни служитељ олтара Господњег, даровити администратор, мудри архипастир и бескомпромисни заштитник Цркве и православних догмата – такав је лик светитеља Илариона, који је своје земаљско служење овенчао подвигом мучеништва и исповедништва. Светитељ-богослов са нарочитим болом доживљава одсуство јединства словенског света. Своје друго путовање по западним земљама 1912. године описао је у „Писмима о Западу“. Ценећи вредност великих дела западне уметности, тамошње лепоте природе, па чак и достигнућа материјалне културе, Владимир Тројицки критикује религиозни живот западне Европе у поређењу са красотом и богословском дубином православних црквених служби и строгошћу и реализмом православне духовности.