Ранко Гојковић
Напомена уредника: Поштовани читаоци, "туђманизација србских страдања" није ништа друго него срамно поновно убијање србских мученика од стране неодговорних и злонамерних људи и та туђманизација у којој, на жалост, учествују и институције и појединци који би требало бити последњи који то смеју радити, изазавла је, с правом, огромно незадовољство међу верујућом Србадијом. Пре 13 година у С. Петербургу је одржана прва Конференција о Јасеновцу у Русији, на којој је учествовало мноштво руских историчара и научника, а од Срба су учествовали професор Србољуб Живановић, Сима Брдар и моја маленкост. Следеће 2011. године превео сам све реферате и издао Зборник радова са те конференције. Саборник ће наставити борбу против туђманизације србских страдања, данас публикујемо мој реферат са поменуте конференције, пренет из поменутог Зборника...
† † †
Свети владика Николај српски, на многим местима у свом стваралаштву, дотицао се питања западног хришћанства. И у својим ранијим радовима а поготово у познијем стваралаштву, често је писао и разобличавао свакојаке заблуде и јереси западног „хришћанства“. После стравичног геноцида над Србима, у Другом светском рату, владика Николај је, без имало околишења, у више својих дела послератног периода, директно оптужио Ватикан за тај чудовишни злочин.
О монструозности тога геноцида, нећу говорити, о томе сте могли чути у рефератима историчара и на овој конференцији. Владика је 1937. године у часопису „Мисионар“ објавио текст „Римска вера“, где у 15 тачака објашњава суштинске разлике и највеће заблуде римокатолика. Пошто су то мање-више опште позната места, премда је тај текст предивно написан, препознатљивим поетским језиком владике Николаја, овде ћемо навести само петнаесту тачку, која је данас посебно актуелна:
„Словени немају никаквог смисла живота нити какве мисије у свету без православља. Рим је од увек био и заувек остао крвни душманин словенских народа, узимајући од њих само паре а називајући их варварима. И тако даље, пуно и пуно, редом. Благо ономе коме се отворе очи да види и уши да чује где је лаж а где је истина.“
Шта на ове речи светитеља српског могу одговорити данашње српске (нажалост, видимо да таквих има и у Русији) владике-екуменисти, којима су пуна уста екуменске љубави према „сестринској“ цркви? Да ли је све у реду са њиховим очима и ушима?
* * *
У јединственој поеми-служби српским новомученицима, названој „Ђердан од мерџана“ нарочито је истакнута улога Ватикана у тим злочинима. Буквално свака страница те поеме-службе оптужује Ватикан за тај чудовишни злочин, од кога су се згражавали и Хитлерови нацисти. Пошто је та поема-служба написана у форми стиха, није згодно препричавати је, па ћу овде навести само неке стихове који експлицитно, директно, за геноцид над Србима оптужују Ватикан. Тако, на самом почетку поеме-службе српским новомученицима, владика упоређује папине војнике, хрватске усташе, са највећим Христовим прогонитељима:
Цар Ирод и Нерон, Трајан и Дуклијан,
Мач дигоше на те, Христе Боже благи,
Опише се крвљу твојих следбеника.
Наследници њини, ћесари са крстом,
Са мачем под крстом исто наставише,
Седамсто хиљада муком уморише.
Мало касније, ватиканске злочине над другим народима, које је Рим поздравио са звонима и весељем, владика пореди са закуском пред гала вечеру, коју представља покољ Срба:
Магдебуршки покољ у Германском роду,
Вечер Сицилијска и пожар Хуситски,
Ноћ Вартоломејска у Француској земљи
Што у Риму звона звонише с весељем
Ко закуска то је пред гала вечеру,
Спремљену од Срба закланих за веру.
Језиви случај, када су српске девојке радије скакале са високе стене у кањон реке Дрине, него да падну у руке папских крсташа, владика овако описује:
Изнад плаве Дрине, са високе стене,
Буљук девојака с молитвом и вриском
Скочише у реку да част сачувају,
Ал не од Турака већ папских крижара,
Устраши се река, устави таласе
Дубине раскрили, да гробница буде.
Над зеленом Дрином блеснуше голуби:
Девојачке душе! Небо их пољуби.
Још један језив пример приказује владика, када српске свештенике и владике које нису хтеле да се покрсте, пребијају моткама и деру кожу у облику крста коју после посипају сољу, називајући усташе крижарима (назив за папску крсташку војску):
Крижаше крижари српске свештенике,
Крижаше им кожу, посипаше сољу,
Чупаше им браду, пљуваше у лице.
И владике старе моткама пребише.
Пре него их смрћу љутом уморише.
У свеце се пише ко на правди страда,
О Божији свеци веселте се сада!
Католичка војска Аустроугарске монархије, у Првом светском рату је направила у српском Подримљу (предео око реке Дрине) страшне покоље цивилног становништва. Али Срби су то све опростили и заборавили, ослободили словенску католичку браћу аустроугарског ропства, да би им у Другом светском рату, та браћа, католичка - хрватска усташка војска, захвалила поновљеним злочином у много страшнијем виду и на много ширем простору. Ево како тај континуитет злочина описује владика Николај:
Господ свевидећи и небеске силе,
Гледаше са гњевом шта нељуди чине:
У Првоме рату поднесмо страхоте
Што хришћнско име мраче и срамоте
Покоље латинске у дивном Подримљу
Злочин и поругу на српску светињу,
Искрижане људе, обешене жене,
И гомиле живих, ватром сажежене.
Као скамењени духови се згрозисмо
Ал рекосмо „браћа!“ и све опростисмо.
Но то беше само предговор грозоти
Што с у Другом рату јави у полноти.
Ај страдалци српски из обадва рата:
Рајска вам се широм отворише врата.
Ко се крстом крсти а крв праву лије,
Боље да се никад ни родио није.
Већ у следећем стиху, хрватске паписте владика зове јеретицима жустрим који у срцу своме имају мржњу према православнима. У овом стиху владика каже да их сам ђаво са Каиновог врата хушка на злочин, алудирајући на словенско порекло хрватских католичких кољача, који кољу словенску браћу – православне Србе.
Суседи опаки, јеретици жустри,
Са мржњом у срцу вере православне
Ударише на вас по наследној мустри
Ирод покла децу да такмаца нема,
Тако и султани браћу своју клаше,
Да би без такмаца мирно царовали,
И крштена браћа, вас браћу поклаше,
Мученици српски, седамсто тисућа,
Без вас и савести да би благовали.
Ал ђаво им кликну с Каиновог врата
„Браво побратими, моји див јунаци,
Весеље је моје, кад брат коље брата“.
Христос же свесилни, разоритељ ада
Пастир је и вођа Свог безбројног стада.
У следећим стиховима, владика експлицитно помиње усташе као следбенике Рима, којима вера католичка лако опрашта и најстравичније злочине - довољно је проћи „троја врата“ или дати неколико новчаница и сви греси се праштају. Он веру католичку назива инославном, а мало даље - хришћанством лажним.
Христос диже вредност човечјег живота
Поврх свих вредности васцелога света,
Следбеници Рима ту вредност снизише,
Испод цене блата човека спустише.
Инославна вера, шарена и глатка,
За велике грехе нађе лека слатка:
-Прођи „Троја врата“, па згрешио ма шта
Ил пет „Розарија“и све ти се прашта!
У сукобу праве и неправе вере
Ви муке поднесте без броја и мере
Само трнов венац скрива венац славе,
Ви за праву веру положисте главе.
Кратовац у огњу, Авакум на коцу,[1]
Победу однеше над полумесецом
О страдалци нови под хумкама влажним,
Победа је ваша над хришћанством лажним.
И пред сам крај поеме-службе српским новомученицима, свети Николај српски, оптужује директно Ватикан, да су под његовим окриљем усташе кренуле да кољу српску одојчад, добивши за ту ревност у злу, похвалу од пакла и Рима:
Под туђим окриљем кретоше усташе[2],
Од главе до пете оружани тешко, Те
одојчад српску и бабе поклаше,
И то дело своје назваше витешко!
Послодавац њихов из пакла се смије,
Таквих слугара још имао није,
А за ревност у злу, већ познату свима,
Похвале добише од пакла и Рима.
Ово дело свети Николај српски није писао као млади богослов, него као старији, искусни јерарх, живи светитељ, који је преживео ратне страхоте и концетрациони логор Дахау, где је имао виђење и Самога Христа. Свакако да овим приказом ни издалека није исцрпљен критички однос светитеља Николаја према Ватикану, али је више него довољан да се повуку неке паралеле и извуку неки закључци. То је посебно важно данас, када са престола светога Саве српскога, слушамо овакве речи садашњег српског патријарха Иринеја, изговорене недавно по повратку из Беча (пошто је за своју прву првосвештеничку посету иностранству изабрао Аустрију): „Када је питање личности папе у време нашег јединства, пре подељености, папа је био на првом месту, али има неких догматских ствари, које су сада можда нека мала препрека, али нема проблема који не може да се реши. За нас православне је мало спорно питање непогрешивости папе. То је можда једно питање, али у једном разговору или дијалогу, сигурно се може, на радост Божију, нешто позитивно решити“ подвукао је он.
Не знам на које је православне мислио свјатејшиј? За целокупно светоотачко предање Цркве Православне, то нипошто нису биле „мале препреке“ нити „мало спорна питања“. А из богословског опуса „највећег Србина после светог Саве“ (тако је владику Николаја назвао новоканонизовани српски светитељ – Јустин Ћелијски) и лаик ће извући потпуно супротан закључак. Ако су „за нас православне“ то „мале препреке“ и „мало спорна питања“ онда, следећи ту логику - владику Николаја не можемо сматрати православним. За њега то сигурно нису, као што видимо и из овог кратког реферата, биле „мале препреке“ нити „мало спорна питања“. Чак ни за (у богословским круговима много критикованог) патријарха Германа (коме се пребацивало да је устоличен уз Титову подршку), односи са Ватиканом нису били мали проблем. Тада свемоћни Тито, једном приликом дошао је код патријарха Германа и рекао му отприлике овако:
„Ја бих желео да позовем римског папу у Југославију. За његов долазак, неопходан је и Ваш позив“. Патријарх Герман је одговорио да може, али под једним условом. Када је Тито упитао који је то услов, патријарх је одговорио отприлике овако: „Да папа претходно оде у Јасеновац и тамо клекне и извини се у име католичке цркве за геноцид над Србима“.
Садашњим црквеним властима, изгледа, ни тај услов није неопходан.
[1] Српски мученици из периода турског ропства
[2] Овде се, наравно, мисли да су усташе кренуле у покоље под окриљем Ватикана.
Руски извор: Руска Народна Линија